Różne wersje zespołów Dual-Range (np. CRUISE-0-MATIC, DUAL-POWER, FLIGHTOMATIC 1961, MULTI-DRIVE, TWIN TURBO-DRIVE itd.) instalowane są w samochodach wyposażonych w silniki o dużych mocach. System FORD-O-MATIC 1959 (lub FORD-O-MATIC Two Speed). Automatyczna skrzynka biegów wyróżniająca się brakiem biegu pośredniego do jazdy w przód, stosowana w rozmaitych wykonaniach od roku 1959 w niektórych modelach samochodów osobowych koncernu Ford. Zespół składa gię z przekładni hydrokinetycznej (pompa, turbina, kierownica, zakres przełożeń . . . 2,4 lub .2,6) oraz zespolonej przekładni planetarnej. Zespolona przekładnia planetarna zespołu FORD-O-MATIC 1959, o identycznym układzie i podobnej zasadzie działania jak przekładnie planetarne licznych innych zespołów (np. DYNAFLOW 1948, 1953, 1055 oraz 1056, POWERGLIDE 1950 oraz 1953 itd.), składa się z małego kola słonecznego, zazębionego poprzez krótkie satelity z kołem pierścieniowym, oraz z duż ego koła słonecznego, zazębionego poprzez długie satelity z krótkimi satelitami. Duże koło słoneczne poląuone jest na stałe z turbina przekładni hydrokinetycznej. Bieg jałowy zespołu (wyłączenie napędu) ustawia hydrauliczny układ sterujący przez wyłączenie obu hamulców taśmowych oraz sprzęgła wielotarczowego. Bieg zwolniony włącza układ sterujący przez włączenie przedniego hamulca, przy Czym sprzęgło wielotarczowe i tylny hamulec pozostają wyłączone. W’ takiej sytuacji przedni hamulec utrzymuje w bezruchu małe kolo słoneczne, wskutek czego duże kolo słoneczne przekręcając długie satelity zmusza krótkie satelity do obiegania wokół nieruchomego małego koła słonecznego. W rezultacie koszyk satelitów wraz z wałem zdawczym obraca się w ślad za dużym kołem słonecznym, lecz znacznie wolniej (przełożenie zwalniające najczęściej 1,75), Bieg bezpośredni włącza układ sterujący przez włączenie sprzęgła wielotarczowego, przy czym oba hamulce pozostają wyłączone. W takiej sytuacji sprzęgło wielotarczowe zmusza duże i małe koło słoneczne do wirowania z jednakowymi prędkościami, czyli rygluje przekładnię planetarną, która tym samym sprzęga wał turbiny wprost z wałem zdawczym (przełożenie bezpośrednie). [więcej w: serwis volkswagen warszawa, serwis volkswagen wrocław, volkswagen polo ]

Comments are closed