Wady: sprzęgło stuka podczas przenoszenia napędu, zużycie łożyska (tulei) walu sprzęgłowego w wale korbowym — zbyt duży luz w łożyskach dźwigienek wyłączających — nadmierne zużycie połączenia wielowypustowego.  Skrzynka biegów nie przenosi napędu mimo włączenia sprzęgła i biegu — zerwanie przegubu elastycznego wału napędowego — uszkodzenie (zerwanie) synchronizatora — uszkodzenie kół zębatych skrzynki biegow (wyłamanie zębów) obłamanie się sworznia kulistego dźwigni zmiany biegów. Włączanie biegów nastręcza trudności — niezupełne wyłączanie się sprzęgła — zakleszczenie się wodzików w prowadnicach lub widełek na wodzikach — zgięcie lub uszkodzenie wodzika — zgięcie widełek — uszkodzenie lub zablokowanie zatrzasku zatarcie piasty koła przesuwnego na wałku — zbyt duża lepkość oleju w skrzynce biegów (stężały w porze zimowej) — niedostateczne smarowanie wadliwe złożenie mechanizmu włączania biegów — zakleszczenie sprężyny zatrzasku lub kołka zabezpieczającego zbyt wysoka prędkość biegu jałowego silnika — jednoczesne włączenie dwóch przekładni zgięcie końcówki dźwigni zmiany biegów — uszkodzenie zębów koła zębatego (danego biegu) — nadmierne zużycie łożysk tocznych. Skrzynka biegów pracuje hałaśliwie — zużycie lub uszkodzenie łożysk tocznych wału sprzęgłowego lub głównego zbyt niski poziom oleju w obudowie skrzynki biegów (lub jego niewłaściwy gatunek) — nadmierne zużycie lub uszkodzenie zębów kół zębatych — nadmierne zużycie łożysk tocznych wału pośredniego nadmierne zużycie tulei kół zębatych biegu tylnego — nadmierne luzy na połączeniach wielowypustowych — nadmierne zużycie części mechanizmu włączającego — wadliwe złożenie skrzynki biegów — wadliwe połączenie obudowy skrzynki biegow z obudową sprzęgła. Samoczynne rozłączanie się pracujących przekładni — nie równomierne zużycie zębów kół zębatych (sprzęgła kłowego) — znaczne zużycie łożysk wału sprzęgłowego i głównego — zgięcie widełek wodzików — nadmierny luz pomiędzy widełkami a rowkiem prowadzącym w kole przesuwnym — osłabienie lub pękniecie sprężyny zatrzasku albo uszkodzenie rowków wodzików — osłabienie lub pęknięcie sprężyn zatrzasków lub pierścienia synchronizatora wadliwe złożenie mechanizmu włączającego — nadmierny luz na połączeniach wielowypustowych — nadmierne zużycie łożysk wału pośredniego — wadliwe złożenie skrzynki biegów nieprawidłowe wzajemne ustawienie obudowy sprzęgła względem obudowy skrzynki biegów. [przypisy: prawo jazdy, konstrukcje stalowe, pranie tapicerki ]

Comments are closed