Szerokość jezdni i drogi. Szerokość jezdni (pasa ruchu) zależy nie tylko od skrajni kursujących pojazdów, lecz również od szybkości ruchu. Obydwa wymienione czynniki mają tendencję wzrostu: szybkości w nieznacznych na razie granicach, wymiary samochodów ze względu na dążenie do zwiększenia ładowności. Badania szerokości istniejących obecnie autostrad na całym świecie wykazują, że nawierzchnie mające szerokość poniżej 6,0 m (USA) są niedostatecznie szerokie, nawet dla ruchu samochodów osobowych. Szerokości 6,0 m wystarczają do warunków ruchu osobowego, lecz są niedostateczne dla ruchu samochodów ciężarowych, natomiast szerokości 7,0 m wystarczają do przeciętnych szybkości stosowanych na drogach zwykłych, lecz nie wystarczają przy tendencji wzrostu szybkości ruchu na autostradach. Można zatem ogólnie wyprowadzić następujące wnioski: a) szerokość pasa ruchu równa 3,0 m wystarczy dla dróg o małej intensywności ruchu, projektowanie takich dróg powinno przewidzieć późniejsze poszerzenia nawierzchni b) przy intensywności ruchu mieszanego ponad 500 samochodów na godzinę i przy szybkości ruchu V = do 100 km/godz szerokość pasa ruchu powinno się przyjmować równą 3,5 m i więcej c) dla autostrad o specjalnym przeznaczeniu do zorganizowania przewozów za pomocą kolumn samochodowych oraz dla takich, po których może odbywać się ruch specjalnie szerokich pojazdów, szerokość pasa należy przyjmować 3,75 m. [przypisy: tuning porsche, serwis citroena warszawa, skup aut za gotówkę wrocław ]

Comments are closed

Powiązane tematy z artykułem: części do ciągników skup aut za gotówkę wrocław tuning porsche