Zadanie silnika spalinowego

Tags: , ,

Układ składa sie zwykle z tłokowego silnika spalinowego o zapłonie iskrowym lub wysokoprężnego, albo niekiedy silnika turbospalinowego, prądnicy oraz silnika albo silników elektrycznych napędzających koła pędne wprost lub za pośrednictwem przekładni mechanicznych. Zadanie silnika spalinowego ogranicza się wyłącznie do napędzania prądnicy, która wytwarza prąd do zasilania silników napędzających koła jezdne samochodu. Napęd spalinowo-elektryczny w porównaniu z napędem czysto mechanicznym zapewnia kilka istotnych korzyści. Najważniejsze z nich to: możliwość pracy silnika spalinowego w niezmiennych najbardziej korzystnych warunkach, bez względu na chwilowe zmiany oporów ruchu pojazdu ; dzięki temu zużycie paliwa oraz części elektrycznego układu napędowego daje sie zmniejszyć do praktycznego minimum, osiąganego w’ przypadku stacyjnych silników przemysłowych, — rozległy zakres i łatwość bezstopniowej regulacji chwilowych przełożeń całkowitych układu napędowego, — prostota układu napędowego samochodu; brak mechanicznego połączenia silnika spalinowego z kolami pędnymi pozwala wbudowywać elektryczne silniki napędowe w najbardziej korzystny sposób; w razie indywidualnego napędu kół pednych nie trzeba głosować mechanizmu różnicowego, — łatwość napędzania wszystkich lub niektórych kół jezdnych w pojeździe wieloczłonowym lub w pociągu drogowym zestawionym z ciągnika i w zasadzie z dowolnej liczby przyczep, możliwość wykorzystywania zespołu silnik-prądnica jako źródła energii elektrycznej do zasilania różnych urządzeń roboczych, zabudowanych na pojeździe lub na przyczepach, — łatwość wykorzystywania elektrycznych silników napedowych jako skutecznych hamulców do opóźniania ruchu pojazdu, bez względu na liczbę członów i ciężar, — pełna nawrotność; pojazd z identyczną łatwością może poruszać się w przód lub w tył, możliwość wykorzystywania spalinowo-ełektrycznego układu napędowego do kierowania pojazdem (tylko w razie zastosowania silników elektrycznych indywidualnie napędzających koła pędne), — uproszczenie czynności prowadzącego pojazd. Napędy spalinowo-elektryczne znajdują jednak tylko ograniczone zastosowanie praktyczne. Wynika to z rozmaitych niedogodności takiego sposobu napędu, spośród których najważniejsze są następujące: — niska sprawność przekazywania napędu; wada ta wynika z dwukrotnej przemiany energii; moc silnika spalinowego zostaje przetworzona na energie elektryczną, a ta z kolei znów na energie mechaniczną; straty mocy w spalinowo-elektrycznym układzie napędowym są poważne i zawierają sie najczęściej w zakresie 6, [patrz też: autolaweta, foteliki samochodowe, Hale magazynowe ]

Comments are closed