Nadwozia samoniosące

Tags: , ,

Ze względu na konstrukcję spodu, wśród nadwozi samoniosących dają się wyodrębnić dwa podstawowe rozwiązania: — nadwozie jest przyspawane do klasycznej ramy podłużnicowej, której przekroje, a co zatem idzie i ciężar są odpowiednio zmniejszone, w porównaniu z ramą niezależną, — nadwozie przenosi wszystkie obciążenia, przy czym jego spód z przyspawanymi elementami, które tylko wzmacniają pewne przekroje lub służą do mocowania zespołów podwozia, tworzą tzw. ramę szczątkowa. Rama płytowa z reguły tłoczona jest z blachy stalowej i w postaci jednego lub kilku polaczonych ze sobą członów stanowi zarazem spód częściowo niosącego nadwozia samochodu. Ramę płytową usztywnia zwykle główny element niosący. Ramy płytowe spotykane najczęściej w samochodach osobowych, mają belki centralne w postaci skrzynkowych kształtowników. Część ramy podtrzymująca silnik napędowy samochodu jest przeważnie rozwidlona. Rama platformowa stanowi odmiane ramy płytowej, wyróżniająca sie rozbudowaniem przestrzennym. Rama taka spełnia zadania spodu nadwozia, który jest wykonany z walcowanych lub tloczonych zespawanych elementów. Zastosowanie ramy platformowej pozwala na ograniczenie ciężaru własnego samochodu ponieważ stanowi ona zarazem szkielet nadwozia. Ramy tego rodzaju spotyka sie najczęściej w małych samochodach osobowych niewielkich rozstawach osi kół przednich i tylnych. [patrz też: Renault Katowice, renault megane, używane renault kadjar ]

Comments are closed